Web Analytics Made Easy - Statcounter

آرین وزیردفتری کارگردان فیلم سینمایی «بی‌رویا» از آثار راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت مراحل تولید این فیلم سینمایی توضیح داد: تصور می‌کنم فیلم ما جزو معدود فیلم‌هایی بود که نسخه کامل و نهایی آن به هیأت انتخاب جشنواره رسید و در حال حاضر فیلم به لحاظ تولیدی کامل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها منتظر دریافت پروانه نمایش آن هستیم که فکر می‌کنم در این زمینه هم مشکلی وجود نداشته باشد.

این کارگردان سینمای کوتاه درباره ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود گفت: بعد از چند فیلم کوتاهی که ساختم و دو تای آخر آن‌ها بسیار هم موفق بودند، دو سه سالی بود که درصدد ساخت فیلم بلند بودم. کمی هم طول کشید تا فضای ساخت فیلم بلند را بیشتر بشناسم و بتوانم فیلمنامه‌ای برای فیلم بلند بنویسم. «بی‌رویا» دومین فیلمنامه بلندی است که نوشته‌ام و مطمئن بودم که می‌تواند تبدیل به فیلم جالبی شود.

وی ادامه داد: در یکی از جشنواره‌هایی که من فیلم کوتاه داشتم، هومن سیدی جزو هیأت داوران بود. فیلم «مثل بچه آدم» را دیده بود و برای آن به من جایزه هم دادند. بعد از آن به من گفت اگر خواستی کاری انجام دهی و من می‌توانستم کمک کنم، به من بگو. از آنجا با هم آشنا شدیم و از طریق هومن سیدی با سعید سعدی آشنا شدم. فیلمنامه‌ای که آن زمان در دست داشتم را نساختم اما آشنایی ما ادامه‌دار شد تا اینکه برای این پروژه هم احساس کردم بهترین افرادی که می‌توانم با آن‌ها کار کنم همین دو نفر هستند. ابتدا سعید سعدی تهیه‌کنندگی «بی‌رویا» را پذیرفت و بعد هم که هومن سیدی فیلمنامه را خواند، با ما همراه شد.

هومن سیدی آزادی کامل برای کارگردانی به من داد

وزیردفتری درباره هم‌فکری با هومن سیدی به‌عنوان یک کارگردان در مسیر کارگردانی «بی‌رویا» هم گفت: شاید به دلیل اینکه هومن سیدی خودش کارگردان بود، آزادی کاملی به من به‌عنوان کارگردان داد. آقای سعدی هم به همین شکل بود و هر دو نفر حمایت کامل از من کردند و اطمینان کامل به من داشتند. در مرحله‌ای که متن را خواندند، نظرات بسیار مفیدی دادند اما هیچ‌گاه موضع‌شان اینگونه نبود که به‌واسطه تجربه و تسلط بیشتر بخواهند در کار من دخالت کنند. همواره هم تأکید داشتند که این باید فیلم اول خودت باشد. هر ضعف و قوتی در فیلم باشد، برعهده خودم است.

این کارگردان درباره حضور تعداد زیادی از فیلم‌اولی‌ها در جشنواره امسال عنوان کرد: من خیلی خوشحالم که این اتفاق رخ داده است و احساس می‌کنم دیگر بچه‌های فیلم‌اولی هم چنین حسی داشته باشند. بیشتر این کارگردان‌ها دوستان من هستند که پیش‌تر فیلم کوتاه می‌ساختند و حالا وارد فضای تازه‌ای شده‌اند. نمی‌دانم تفکیک بخش برای فیلم‌های اول به سنت سال‌های قبل بهتر است یا این شرایط جدید اما فکر می‌کنم هیأت انتخاب امسال فضای ویژه‌ای را برای فیلم‌اولی‌ها مدنظر داشته‌اند و این برای من بسیار خوش‌آیند است. شاید عده‌ای بگویند این اسامی تازه و گمنام در فهرست نهایی برای چیست، اما فکر می‌کنم بهتر است ما را با فیلم‌های‌مان بسنجند.

وی ادامه داد: غیر از چند فیلمی که متأسفانه به دلیل ممیزی بیرون از جشنواره مانده‌اند، اگر بپذیریم معیارهای انتخاب فیلم‌های جشنواره، کیفیت آثار بوده است، محدودیت تعداد آثار منجر به اعتبار بیشتر جشنواره می‌شود. فکر می‌کنم اگر این فضای کیفی حفظ شود، اتفاق خوبی برای جشنواره خواهد بود. در سال‌های قبل خیلی از فیلم‌ها به دلیل اعتبار و نام سازندگان به جشنواره راه پیدا می‌کردند و این اتفاق موجب می‌شد خیلی از فیلم‌اولی‌ها بیرون از جشنواره بمانند. شاید به همین دلیل هم بخش «نگاه نو» راه‌اندازی شد. از این نظر فکر می‌کنم اتفاقی که امسال رخ داد، موجب خوشحالی است و نشان از ورود یک نسل تازه به سینمای ایران دارد که در دوره‌های گذشته هم توانسته‌اند خود را ثابت کنند.

کارگردان فیلم «بی‌رویا» درباره انتظار خود از جشنواره فیلم فجر هم گفت: من خیلی امیدوارم فضای به‌وجود آمده به‌واسطه برخی حواشی، توسط مدیران جشنواره مدیریت شود. اینکه برخی فیلم‌ها به دلیل مشکل پروانه نمایش بیرون از جشنواره بمانند، واقعاً اتفاق خوبی نیست. اگر هیأت انتخاب فیلم‌هایی را انتخاب کرده‌اند، حتماً آن آثار پروانه ساخت داشته‌اند که توانسته‌اند فرم جشنواره را پر کنند. به همین دلیل لااقل انتظار می‌رود که فضای جشنواره فضایی بازتر برای دیده‌شدن فیلم‌ها باشد.

پیش از دیدن فیلم‌ها قضاوت‌شان نکنید

وی افزود: از مخاطبان جشنواره و به‌خصوص رسانه‌ها هم این انتظار می‌رود که تا پیش از دیدن فیلم‌ها نسبت به آن‌ها قضاوت نداشته باشند. درست است که شاید خیلی از اسامی ناشناخته هستند اما اگر بخواهیم بر این اساس از الان قضاوت کنیم که این دوره از جشنواره فیلم خاصی ندارد، اتفاق قشنگی نیست. مطمئن هستم بعد از دیدن فیلم‌ها نظرات اینگونه نخواهد بود.

وزیردفتری در توضیح بیشتر درباره فیلم «بی‌رویا» هم گفت: فیلم درباره یک زوج جوان به نام‌های رویا و بابک است که قرار است از ایران مهاجرت کنند. فیلم در یک فضای اجتماعی‌تر آغاز می‌شود اما تلاشم این بود که با وجود آغاز فیلم در یک فضای رئالیستی، در ادامه تغییر فاز جدی داشته باشد. در همان اوایل داستان، رویا با یک دختر بی‌نام‌ونشان آشنا می‌شود که حضور این دختر در زندگی این زوج، اتفاقات عجیبی را در زندگی آن‌ها رقم می‌زند.

وی افزود: تلاشم این بود که از مدل‌های آشنا در سینمای ایران روایت فیلم را آغاز کنم که مخاطب راحت‌تر با آن همراه شود اما در جایی که مخاطب اطمینان پیدا می‌کند که به فضای قصه و داستان تسلط پیدا کرده است، با یک شیب جدی همه چیز به هم می‌ریزد و مخاطب ناگزیر به تجدیدنظر در مشاهداتش می‌شود. نمی‌دانم چقدر در این زمینه موفق بوده‌ام اما فکر می‌کنم برای تماشاگری که مخاطب جدی‌تر سینما است و علاقه به بازی با ژانرهای مختلف دارد، تماشای این فیلم می‌تواند جذاب باشد.

این کارگردان فیلم‌اولی درباره بالا رفتن هزینه‌های تولید فیلم در سال‌های اخیر هم گفت: سخت‌ترین مرحله برای یک فیلمساز جذب سرمایه است. فیلم ما جزو معدود فیلم‌های جشنواره است که تهیه‌کنندگان خودشان روی فیلم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از این نظر محدودیت‌هایی هم داشتیم اما فکر می‌کنم متن فیلمنامه و همراهی عوامل باعث شد که توانستیم با یک تیم حرفه‌ای کار را به سرانجام برسانیم. در غیر این صورت نیاز به چند برابر هزینه‌ای که در حال حاضر صرف این فیلم شده است داشتیم تا بتوانیم کار را به تولید برسانیم. از این منظر شرایط بسیار سخت شده و این سختی برای فیلمساز فیلم‌اولی بیشتر هم هست. جلب اعتماد برای اینکه می‌توانی در بلندمدت با یک تیم حرفه‌ای کار را به سرانجام برسانی، دشوار است.

وی در پایان بیان کرد: فکر می‌کنم بخشی از این افزایش هزینه مربوط به دستمزدهای شبکه نمایش خانگی است که انتظارات و توقعات را بالا برده و بخشی دیگر شرایط عمومی‌تر اقتصادی و تورم است که تولید را بسیار گران کرده است. خوشبختانه در کار ما عوامل بسیار همراه بودند و هیچ‌کس به خاطر توقعات مالی در پروژه حضور نداشت، اما در مجموع لازم است دست‌اندرکاران سینما نسبت به وضعیت تجاری شبکه نمایش خانگی نگاه متفاوتی به شرایط تولید در سینما داشته باشند تا تولید فیلم سینمایی به ویژه فیلم‌اول سخت‌تر و گران‌تر از این نشود.

کد خبر 5394196 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: هومن سیدی سعید سعدی فیلم بی رویا آرین وزیردفتری چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر تئاتر ایران فیلم سینمایی فیلم کوتاه هنرمندان تئاتر برنامه تلویزیونی چهلمین جشنواره تئاتر فجر روسیه سریال ایرانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر همسایه شمالی جشنواره فیلم فجر موسیقی ایرانی اما فکر می کنم هومن سیدی برای فیلم فیلم بلند فیلم اولی بی رویا فیلم ها هم گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۳۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار اورژانس ؛ این قارچ‌های خطرناک را مصرف نکنید

چندی پیش سازمان اورژانس کشور از مسمومیت ۵۳ نفر در سه استان کشور بر اثر مصرف قارچ های وحشی خبر داد و اعلام کرد که امسال نسبت به سال های پیش، میزان مسومیت ها سه برابر افزایش یافته است. درهمین راستا نیز معاون اورژانس کشور هشدارهایی را به مردم ارائه کرده است.

حسن نوری ساری درباره قارچ های وحشی گفت: هر ساله در بهار، در استان‌هایی که بارش در آن مناطق زیاد است و خاک خوبی دارند؛ قارچ های مختلفی به صورت خودرو رشد می‌کنند. این قارچ ها در جنگل‌ها ،دامنه کوه‌ها، دشت ها و حتی باغچه ها نیز قابل مشاهده است و در این فصل تعداد آن ها بسیار زیاد است. در واقع در تمام استان‌ها این قارچ ها یافت می‌شوند و تنها در مناطق کویری قارچ وحشی رشد نمی‌کند.

فقط قارچ‌های کارخانه‌ای را مصرف کنید

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: قارچ هایی که این چنین به صورت خودرو در طبیعت رشد می‌کنند؛ به «قارچ‌های وحشی» معروف‌اند و غیرقابل خوردن هستند و تنها قارچ‌هایی که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند قابلیت مصرف برای انسان ها را دارند.

نوری با اشاره به علت غیرقابل خوردن این قارچ ها گفت: این قارچ ها را هیچ انسان و حتی حیوانی نمی‌تواند مصرف کند، چرا که بیشتر این قارچ‌ها سمی هستند.  برخی از این قارچ ها تنها عوارضی مانند اسهال و تهوع دارند و بعضی از آن ها به شدت سمی هستند و سبب کشته شدن فرد مصرف کننده می‌شوند.

وی به طبیعت گردان و گردشگران توصیه کرد که به هیچ وجه هیچ قارچی را که در طبیعت مشاهده کرده‌اند؛ نخورند و حتی به آن ها دست نزنند زیرا بیشتر این قارچ ها قابل تشخیص نیستند.

قارچ‌های سمی با چشم قابل تشخیص نیستند

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: متاسفانه قارچ‌های سمی با چشم و بدون انجام آزمایش از قارچ‌های غیرسمی قابل تشخیص نیستند. یعنی هیچ مشخصه ظاهری مانند اندازه، رنگ، شکل کلاهک و ... وجود ندارد که بر اساس آن بتوان این دو نوع گروه قارچ را از هم شناسایی کرد بنابراین نباید به هیچ وجه این قارچ‌ها را مصرف کرد.

در صورت مسمومیت با قارچ چه کنیم؟

نوری در پاسخ به این پرسش که اگر فردی اشتباهی این قارچ‌ها را خورد بهترین کار چیست؛ گفت:بهترین روش این است که فرد را به استفراغ کردن مجبور کنیم تا قارچ از بدن وی کاملا خارج شود سپس مراجعه به مراکز درمانی بسیار مهم است.

عوارض قارچ‌های موسکاریا چیست؟

وی با اشاره به انواع قارچ‌ها افزود: برخی قارچ‌ها مانند «قارچ های موسکاریا» ممکن است در بدن فرد آبریزش ایجاد کنند. به این صورت که فرد بسیار عرق می‌کند. بزاق دهان زیاد می‌شود. آبریزش از چشم و بینی نیز اتفاق می‌افتد. همچنین ادرار نیز بسیار زیاد می‌شود که با دارو قابل درمان است.

مراقب توهم قارچ‌های جادویی باشید

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: نوع دیگری از قارچ ها به نام «قارچ‌های جادویی»، توهم زا هستند. به صورتی که ممکن است به جای مواد مخدر نیز مصرف شوند.

نوری با بیان اینکه این نوع از قارچ مسخ شخصیت می‌آورد؛ گفت: متاسفانه آسیب این قارچ به حدی است که در شخصیت فرد تغییراتی ایجاد می‌کند. به صورتی‌که ممکن است یک استاد دانشگاه بسیار آرام و متین، در صورت مصرف این قارچ‌ها، در عرض چند ساعت به قدری در شخصیتش تغییر ایجاد شود که فرزند خود را به قتل برساند و تا پایان عمر پشیمانی به وجود آورد.

قارچ‌های آمانیتا و خطر مرگ با از کار افتادن کبد

این متخصص طب اورژانس افزود: قارچ دیگری به نام «قارچ های آمانیتا» وجود دارد که باعث اسهال و استفراغ در فرد مصرف کننده می‌شود. اگر این عوارض بعد دو ساعت خود را نشان دهند با یک سرم تراپی درمان انجام می‌شود.

وی با اشاره به «قارچ های آمانیتا» افزود: اما اگر این عوارض بیشتر از شش ساعت بعد مصرف خود را نشان دهند، معمولا تا دو روز ادامه خواهند داشت و به یکباره تمام می شوند اما موجب از کار افتادن ناگهانی کبد و در نتیجه مرگ خواهند شد.

اگر با قارچ مسموم شدید با اورژانس تماس بگیرید

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: اگر علائم این مسومیت‌ها بسیار شدید بود؛ باید با اورژانس تماس گرفت تا همکاران ما بلافاصله برای درمان اقدام کنند.در غیر این صورت باید به سرعت به مرکز درمانی مراجعه کرد.

نوری خطاب به افراد محلی و طبیعت‌گردان گفت: برخی قارچ های سمی توسط مراکز مربوطه شناسایی شده‌اند اما چون همه قارچ‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند به مردم هشدار می دهم که تصور نکنند قارچ‌ها را می‌شناسند؛ زیرا اکثر قارچ های وحشی سمی بوده و نمی توان آن ها را از ظاهر تشخیص داد.

وی در پایان از مردم خواست که به هیچ وجه قارچ‌های وحشی را که در طبیعت یافت می‌شوند مصرف نکنند. همچنین در صورت مصرف هر چه سریعتر آن را استفراغ کرده و بیمارستان مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • عکس| ایرانی‌ها در اولین فینال آسیایی بعد از فغانی
  • داوران ایرانی دیدار فینال جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا را سوت زدند
  • هشدار اورژانس ؛ این قارچ‌های خطرناک را مصرف نکنید
  • فنونی زاده: بازی پرسپولیس و سپاهان تحت الشعاع قضاوت داور بود
  • دلایل «سرد» بودن بازی پرسپولیس - سپاهان/ راه قهرمان شدن سرخپوشان
  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • پنالتی نبود، مهرداد محمدی باید اخراج می‌شد
  • قضاوت «کولینایی» داور بازی پرسپولیس و سپاهان | او مثل کولینا فریاد می‌زد و تذکر سفت و سخت می‌داد | اخراج عالیهشاه درست بود اما...
  • دیگر تخم مرغ را در روغن سرخ نکنید (فیلم)
  • کارشناس داوری: حیدری قضاوت کولینایی کرد/ اخراج عالیشاه سختگیرانه، اما درست بود