«بی رویا» از فضای رئال به سوررئال میرود / با قطعیت دادن به موضوع و مفهوم فیلم مخالفم
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۵۴۸۹
آرین وزیر دفتری با اشاره به اینکه درباره فیلم سینمایی «بی رویا» میتوان تعابیر مختلفی داشت تأکید کرد که این فیلم از فضایی رئال به فضایی سوررئال میرود.
آرین وزیر دفتری کارگردان فیلم سینمایی «بی رویا» که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: فیلم سینمایی «بی رویا» از یک فضای کاملاً رئالیستی آغاز میشود و از جایی به بعد اثر به طور کامل وارد یک فضای سوررئالیستی میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وزیر دفتری درباره کپشن پایان فیلمش گفت: درباره فیلمهایی مثل «بی رویا» میتوان تعابیر مختلفی داشت و به نظر میرسد این ویژگی نگرانیهایی به وجود آورده که این تعابیر چه مسائلی میتواند باشد و همین عدم قطعیت بود که باعث شد تا چنین کپشنی برای فیلم در نظر گرفته شود که امیدوارم برای اکران عمومی بتوان آن را حذف کرد تا فیلم به شکلی که در نظر داشتیم اکران شود.
وی افزود: عدم قطعیتی که درباره مضمون و فضای فیلم «بی رویا» وجود دارد مختص خود اثر است و به نظر میرسد ما به فضای رئال و قطعیت درباره موضوع و مضمون آثار عادت کردهایم و به همین دلیل است که چنین مشکلاتی برای فیلم «بی رویا» به وجود آمده است.
این کارگردان در ادامه درباره امکان ساخت فیلم سوررئال در سینمای ایران گفت: من فیلم سوررئال ساختن در سینمای ایران را غیرممکن نمیدانم و امیدوارم مسئولان سینمایی هم اجازه دهند چنین فیلمهایی ساخته شوند و درباره «بی رویا» هم اجازه دهند نسخه بدون کپشن پایانی اکران شود چرا که قطعاً اتفاق خاصی با حذف آن رخ نمیدهد. قطعاً چنین امکانی باعث میشود که ما سینمایی با آثار متنوع داشته باشیم.
وزیر دفتری تصریح کرد: ما در یک محدودیت زمانی برای اینکه مشکل فیلم در جهت حضور در جشنواره حل شود تصمیم گرفتیم و تصمیمگیری درباره این موضوع بر عهده من بوده و از آنجا که حضور در جشنواره فیلم فجر برایم اهمیت بالایی داشت چنین تصمیمی گرفتم و امیدوارم با حمایت اهالی رسانه که مخاطبان خاص و باهوش فیلمها هستند فیلم را بدون آن کپشن قضاوت کنند.
وی در پایان گفت: من مشکلی با برداشتهای روانشناختی ندارم ولی با قطعیت دادن به اینکه فیلم «بی رویا» اثری با موضوع روانشناختی است یا اصلاً چنین فضایی ندارد و... مشکل دارم. از آنجا که امکان اشاره به موضوع اختلال اسکیزوفرنی ممکنتر بود تا اینکه ما مثلاً درباره تغییر هویت یا معنای آن توضیح دهیم، تصمیم بر این شد که کپشن پایانی با موضوع اسکیزوفرنی باشد تا مشکل فیلم برای حضور در جشنواره و اکران حل شود.
انتهای پیام //
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: فیلم سینمایی جشنواره فیلم فجر فرهنگ و هنر فیلم سینمایی ساخت فیلم ایران سینمای ایران جشنواره فیلم رسانه جشنواره فیلم فجر فرهنگ و هنر فیلم سینمایی برنا بی رویا دفتری وزیر دفتری بی رویا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۵۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
(تصاویر) بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران، مهمان «مست عشق»!
امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت در رویدادی کم نظیر، بزرگان فرهنگ و ادب و هنر در موزه سینما گردهم آمدند و به تماشای فیلم سینمایی "مست عشق" آخرین فیلم حسن فتحی که بر اساس برداشتی آزاد از حکایت شمس و مولانا ساخته شده است، نشستند.
به گزارش عصرایران، شاید به جرات بتوان گفت که جمع کردن چنین بزرگانی در کنار هم، تنها در سایه اسامی بزرگی، چون شمس و مولانا امکان پذیر بود که با همت سازندگان فیلم سینمایی مست عشق و "بنیاد شمس و مولانا" این امر محقق شد.
بزرگانی از دکتر محمدعلی موحد مولوی شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب کشور، دکتر کریم زمانی و دکتر جلالالدین کزازی و دکتر ژاله آموزگار از ادیبان و مولویپژوهان برجسته، پروفسور ارفعی زبانشناس و متخصص زبانهای باستانی کشورمان که ترجمه منشور کوروش از خدمات ارزنده ایشان به تاریخ و فرهنگ کشورمان به شمار میآید تا استاد لوریس چکناواریان و استاد خدایی از بزرگان موسیقی کشور، استاد کریم زمانی، استاد محمد حیدری، استاد عینالدین صادقزاده و استاد سبزه که همگی از اساتید بنام خطاطی و خوشنویسی کشور هستند، دکتر موسی غنی نژاد استاد برجسته اقتصاد و دکتر عبدالمحمود رضوانی مترجم و زبانشناس بزرگ کشورمان که ترجمه گلستان سعدی به انگلیسی از شاهکارهای ایشان است، دکتر سید احمد محیط طباطبایی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر نمکدوست و دکتر فرید قاسمی که همگی از اساتید نامدار حوزه ارتباطات به شمار میروند، در برنامه صبح امروز در سالن سینماتوگراف موزه سینما به تماشای "مست عشق" نشستند.
این مراسم که از ساعت ۱۰ صبح و با حضور حسن فتحی کارگردان و فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی مست عشق آغاز شد، با تماشای فیلم ادامه یافت و پس از آن این اساتید در کنار یکدیگر و در محفلی دوستانه به بحث گفتگو درباره فیلم و محتوای آن پرداختند.
ابتکار گروه تولید فیلم سینمایی مست عشق در برنامهریزی این رویداد که به نوعی با هدف ایجاد همگرایی میان جامعه نخبگانی و مخاطبان سینمایی شکل گرفته بود، در پایان مراسم و پس از اتمام فیلم بازخوردهای بسیار مثبتی را به همراه داشت.
حضور ستارگانی، چون دکتر محمدعلی موحد در کنار لوریس چکناواریان پیام آور این واقعیت جذاب بود، که پاسداران و نگاهبانان تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم، همچنان برای حمایت از آثار فاخری که مبلغ و نمایندهی چهرهی زیبای «ادبیات پارسی و عرفان ایرانی» در پیش چشم مردم جهان است، در کنار هنرمندان متعهد کشورمان ایستادهاند تا همچون همیشه، سالنهای سینما محلی برای گرد آمدن فرهیختگان و تعالی فرهنگ باشد.
هرچند بازخورد شگفت انگیز این چهرههای دانشمند و نکته سنج، مسئولیت دستاندرکاران و خالقان اثر را در آینده سنگینتر میکند، اما در عین حال، تعاریف زیبایی که این ستارگان درخشان آسمان فرهنگ و ادب کشور از فیلم و محتوای آن داشتند و رضایتمندیشان از نحوه پرداختن به ظرایف رابطه شمس و مولانا برای عوامل سازنده فیلم بسیار جالب توجه و امیدوار کننده بود.
امروز مجمع ستارگان با زبانی که مخصوص خودشان است گفتند: اگر خوب بسازید، خوب ببینید و به داشتههای این مرز بوم آگاه و مؤمن باشید، در کنار شما هستیم.
این علاقمندی از تشویقهای پایان فیلم تا احساسات برانگیخته تعدادی از مخاطبان که بویژه لحظات انتهایی فیلم را با چشمانی اشکبار دنبال میکردند تا سخنانی که پس از اتمام فیلم و بیرون از سالن نمایش عنوان میکردند، همگی نشان از آن داشت که فیلم توانسته است در رسیدن به بخش قابل توجهی از اهداف خود که همانا بازنمایی برگی از تاریخ زرین فرهنگ و ادبیات کشورمان حول دو شخصیت برجسته آن یعنی شمس و مولانا است، موفق عمل نماید.